دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 44-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران
چکیده:   (685 مشاهده)

سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان مؤثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‎کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در میان 120 نفر در قالب دو گروه 60 نفری آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی‌ها به شیوه نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل‌بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی نیز 4 جلسه سخنرانی 60-45 دقیقه‌ای را شامل می‌شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارSPSS 16  و آزمون‌های Smirnov -Kolmogrov، Wilcoxon،
T مستقل، T زوجی، Chi-Square و Mann–Whitney مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پیش از مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه‌ای، آگاهی، رفتارهای پیشگیری‌کننده و تمامی اجزای الگو وجود نداشت (0.05<P)؛ اما پس از اجرای مداخله، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات آگاهی، تمامی سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده در دو گروه آزمون و کنترل مشاهده شد (0.001>P).
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سندرم پیش از قاعدگی مؤثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به‌عنوان مادران آینده و کم‌هزینه‌بودن فعالیت‌های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت‌ها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم این‌گونه برنامه‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

متن کامل [PDF 1282 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۴