دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 53-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaeirad E S, Akbari Balootbangan A. Prediction of Internet Addiction and Social Anxiety based of Parenting Styles in Adolescents of Sabzevar City. JECH. 2017; 3 (4) :53-60
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-257-fa.html
طباطبائی راد الهه السادات، اکبری بلوطبنگان افضل. پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بر اساس سبک‌های فرزندپروری در نوجوانان شهر سبزوار. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (4) :53-60

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-257-fa.html


1- کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، akbariafzal1369@gmail.com
چکیده:   (436 مشاهده)

سابقه و هدف: سبک‌های فرزندپروری یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتار و شخصیت نوجوانان است، از این رو هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی براساس سبک­های فرزندپروری بود.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور، تعداد 400 نفر از دانش‌آموزان مدارس متوسطه سبزوار به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS-A) و پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، سبک­های فرزندپروری استبدادی و آزادگذار با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (102/0 r= و 210/0 r= ) و (576/0 r= و 517/0 r=) رابطه مثبت و معنی‌داری داشتند. همچنین رابطه سبک مقتدرانه با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (291/- r= و 263/- r= ) منفی و معنی‌دار بود. علاوه بر آن نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک‌های فرزندپروری پیش‌پینی کننده معنادار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بوده و به ترتیب 39 و 35 درصد از واریانس آنها را تبیین نموده است.

نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله، می­توان با استفاده از روش­های تربیتی مناسب و ایجاد برنامه­ریزی­های کاربردی اعتیاد به اینترنت را درمان کرد و ارتباط مثبت با دیگران را در افراد ارتقا داد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb