دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 11-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Farah S, Saati Asr M H, Kavivani Manesh A, Barati M, Afshari M, Mohammadi Y. Health Literacy Level and its Related Factors among College Students of Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. JECH. 2017; 4 (2) :11-17
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-332-fa.html
محمدی فرح سعیده، ساعتی عصر محمد حسن، کاویانی منش افسانه، براتی مجید، افشاری مریم، محمدی یونس. سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1396; 4 (2) :11-17

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-332-fa.html


1- کارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، Barati@umsha.ac.ir
4- استادیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (438 مشاهده)
سابقه و هدف: سواد سلامت در افراد، تاثیر بالقوه­ای در پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آنان داشته و به همان نسبت موجب کاهش هزینه های مربوط به مراقبت­های بهداشتی می شود. لذا با توجه به اهمیت سواد سلامت و نقش آن در سلامت افراد، مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان اجراء گردید.
مواد و روش ­ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 386 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه گیری طبقه بندی چند مرحله ای انجام شد. داده ها به روش خود گزارش دهی و با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با بهره گیری از آمار توصیفی و همچنین آمار تحلیلی شامل آزمون کای اسکوئر، تی مستقل و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: 50.5 درصد از دانشجویان سواد سلامت کافی داشتند و 3.9 درصد از دانشجویان سواد سلامت ناکافی داشتند. دانشجویان بیشترین اطلاعات مربوط به سواد سلامت خود را از طریق اینترنت کسب می کردند. همچنین بین متغیرهای سن، جنست، تاهل، دانشکده و کسب اطلاعات دانشجویان با ابعاد سواد سلامت ارتباط معناداری مشاهده شد.
نتیجه ­گیری: با توجه به سطح سواد سلامت و متغیرهای دموگرافیک اثر گذار باید مداخلات موثر به منظور توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقاء سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین روش های جدیدتری مانند آموزش تحت وب به منظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار دانشجویان قرار داده شود.
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، دانشجویان، HELIA
متن کامل [PDF 729 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb