دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 38-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini R, Soleymani F, Mohammadi N, Tapak L. Relationship Between Communication Skills and General Health in Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :38-45
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-391-fa.html
امینی رویا، سلیمانی فریبا، محمدی ناهید، تاپاک لیلی. رابطه مهارت ‌های ارتباطی با سلامت‌ عمومی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :38-45

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-391-fa.html


1- گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری مامایی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری مامایی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، n.mohammadi@umsha.ac.ir
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (171 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عواملی که ممکن است روی سلامت عمومی دانشجویان تاثیرگذار باشد، مهارت های ارتباطی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی مهارت‏های ارتباطی با سلامت‏ عمومی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1395 بر روی 320 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان که با روش نمونه گیری تصادفی–طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش سلامت‏عمومی گلدبرگ (GHQ-28) و مهارت‏های ارتباطی جرابک بود که با روش خودایفا بوسیله دانشجویان تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS-16 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد 75 درصد دانشجویان با میانگین نمره 8.68±29.71 از سلامت‏ عمومی نامطلوبی برخوردار بودند. بین دو متغیر مهارت‏ های ارتباطی و سلامت‏ عمومی همبستگی منفی وجود داشت (0.333-=r). همچنین سلامت‏ عمومی با تمام ابعاد مهارت‏ های ارتباطی به جز بعد قاطعیت رابطه معنی داری داشت (P<0.05). علاوه‏ برآن مهارت‏ های ارتباطی با اغلب ابعاد سلامت‏عمومی (0.001>P) به جز بعد عملکرد اجتماعی همبستگی معکوس و معنی داری داشت. همچنین دانشجویانی که دارای مادرکارمند و یا خانه دار بودند از وضعیت سلامت روان مطلوبتری برخوردار بودند (0.05>P).
نتیجه گیری: ارزیابی سلامت‏ عمومی دانشجویان و ارایه خدمات مشاوره ای و آموزشی مرتبط با مهارت‏های ارتباطی جهت ارتقای سلامت دانشجویان توصیه می گردد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb