دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 64-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi S, Pouretemad H R, Khosrowabadi R, Fathabadi J, Nikbakht S. Impact of Media Use on the Health of Children: A Systematic Review. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :64-73
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-466-fa.html
صادقی سعید، پوراعتماد حمیدرضا، خسروآبادی رضا، فتح آبادی جلیل، نیکبخت صدیقه. تاثیر استفاده از وسایل دیجیتال بر سلامت کودکان: یک مرور نظام‌مند. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :64-73

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-466-fa.html


1- گروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
2- پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران. ، pouretemad.h@gmail.com
3- پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- گروه روان شناسی تربیتی و تحولی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
5- فلوشیپ مغز و اعصاب اطفال، مرکز طبی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (969 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه استفاده از وسایل دیجیتال از قبیل تلویزیون، دی­وی­دی، گوشی­ های هوشمند، تبلت و بازی­های کامپیوتری در بین کودکان در حال افزایش است. پژوهش حاضر به دنبال مرورنظام­ مند مطالعاتی است که پیامدهای سلامت­ محور استفاده از وسایل دیجیتال در کودکان را مورد بررسی قرار داده ­اند.
مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر با روش مرور­ نظام­ مند انجام شد و مقالات داخلی و خارجی که با هدف مطالعه تاثیر استفاده از وسایل دیجیتال بر سلامت کودکان (مقالات خارجی منتشره شده در سال­های 2007 تا 2017) انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پس از غربالگری مقالات یافت شده، با توجه به متغیرهای پیامد آن­ها نتایج در 3 دسته تاثیرات جسمانی، شناختی، اجتماعی- هیجانی- رفتاری تقسیم­ بندی شدند و مورد تحلیل و استنتاج قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده افراطی از وسایل دیجیتال با افزایش احتمال خطر ابتلای به اضافه وزن و چاقی، تغییر در عادات غذایی و الگوی خواب، تغییرات ساختاری در مغز، تاخیرهای حرکتی و زبانی، ضعف در دامنه واژگان، هوش کلامی و کارکردهای اجرایی و همچنین مشکلات هیجانی، ارتباطی، اجتماعی و رفتاری همراه است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته­ های این مطالعه می ­توان نتیجه گرفت که استفاده از وسایل دیجیتال خصوصاً در سنین اولیه تحول باید محدود شود و والدین با ایجاد سبک زندگی سرشار از تعامل انسانی  محیط کودک را با محرک­ های اجتماعی، شناختی، هیجانی و رفتاری غنی ­سازند تا کودک کمتر به سمت وسایل دیجیتال گرایش پیدا کند و از اثرات مضر استفاده از وسایل دیجیتال جلوگیری به­ عمل آید.
     
نوع مطالعه: مقاله مروري نظام مند | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb