دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 26-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تهران، تهران، ایران.
4- گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، niknamis@modares.ac.ir
چکیده:   (1513 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به افزایش مصرف سیگار در بین دانشجویان و تاثیر سواد سلامت بر رفتارهای پیشگیرانه، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر سواد سلامت و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار در میان دانشجویان اجرا شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی بود که در سال 1395 و در میان دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. در این مطالعه، 130 نفر از دانشجویان (65 نفر در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل)، با روش چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. مداخله آموزشی با استفاده از نرم‌افزار تلگرام انجام و پیام‌های آموزشی طی 6 نوبت به دانشجویان گروه مداخله ارسال شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه مشخصات جمعیتی و زمینه‌ای، پرسش‌نامه سنجش سواد سلامت (HELIA) و پرسش‌نامه رفتار پیشگیرانه از مصرف سیگار بود که در 3 مرحله قبل، بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله تکمیل شد. داده‌ها گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: قبل از مداخله، بین متغیرهای جمعیتی و زمینه‌ای، میانگین نمرات سواد سلامت و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در دو گروه، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (0.05p). 
نتیجه‌گیری: اجرای مداخله آموزشی از طریق نرم‌افزار تلگرام، در ارتقای سواد سلامت و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار در دانشجویان موثر است.
متن کامل [PDF 224 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۵