دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 45-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarzi S, Khani Jeihooni A, Yazdanpanah A. Effect of Educational Program Based on the Theory of Planned Behavior on Increasing the Safe Sexual Behaviors among Addicts Covered by Addiction Treatment Centers in Shiraz. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :45-52
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-509-fa.html
کشاورزی سعید، خانی جیحونی علی، یزدان پناه عباس. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در افزایش رفتارهای جنسی ایمن در بین معتادین تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد شهر شیراز. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :45-52

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-509-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران. ، khani_1512@yahoo.com
چکیده:   (813 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتارهای پرخطر در معتادین از مهم‌ترین عوامل به‌خطرافتادن سلامت جامعه است. با توجه به پیامدهای منفی رفتارهای جنسی ناایمن در معتادان، هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر افزایش رفتارهای جنسی ایمن بین معتادین تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر در دو مرحله در سال 1396 بین معتادین تحت پوشش مراکز خصوصی ترک اعتیاد شیراز انجام شد. نخست مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی به‌منظور بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای جنسی ایمن براساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده روی 200 نفر از معتادین تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد شیراز صورت پذیرفت. در این مرحله روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی خوشه‌ای بود. مرحله دوم مطالعه‌ای مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی روی 100 معتاد (50 نفر گروه آزمون و 50 نفر گروه کنترل) انجام شد که در دو جلسه آموزشی شرکت نمودند. در این مرحله نمونه‌ها به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و ویژگی‌های دموگرافیک شرکت‌کنندگان بودند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده پس از کدگذاری به‌وسیله روش‌های آماری رگرسیون لجستیک، Tزوجی، Tمستقل، آزمون کای‌دو و مک‌نمار تحلیل شدند و نرم‌افزار SPSS 22 نیز به کار رفت.
یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتار درک‌شده، قصد رفتاری و رفتار جنسی ایمن) در گروه آزمون افزایش یافت (0.001>p). این تغییرات در گروه کنترل معنی‌دار نبود (0.05<p).
نتیجه‌گیری: اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای ترغیب رفتارهای جنسی ایمن براساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده موجب افزایش رفتارهای جنسی ایمن افراد معتاد می‌شود.
متن کامل [PDF 202 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت جنسي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb