دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 145-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

10.29252/jech.7.3.145
Ethics code: IR.AJUMS.REC.1397.339
Clinical trials code: IRCT20190223042807N1


XML English Abstract Print


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات منوپوز و آندروپوز، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، Arabanm@ajums.ac.ir
چکیده:   (734 مشاهده)
اهداف: زمین‌خوردن یا سقوط یکی از شایع­ترین مشکلات بهداشتی برای افراد بالای 60 سال است. به‌دنبال سقوط، سالمند متحمل مشکلات جسمی، روحی- روانی و اجتماعی می­شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر ترس از سقوط در سالمندان شهر اهواز صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه­ یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده­ کنترل‌دار است که بین 80 سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهر اهواز در سال 1397 انجام شد. مشارکت ­کنندگان به روش نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله ­ای انتخاب شدند و با تخصیص تصادفی­ در گروه‌های مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته سنجش آگاهی و پرسش‌نامه ابزار کارآمدی افتادن (FES-I) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون ­های آماری تحت نرم­ افزار SPSS 22 تحلیل شدند.
یافته‏ ها: میانگین نمره آگاهی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از اجرای مداخله با کنترل اثر مخدوش‌کنندگی سایر متغیرها افزایش آماری معنی‌دار داشت (P<0.001). همچنین میانگین نمره ترس از سقوط در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از اجرای مداخله با کنترل اثر مخدوش‌کنندگی سایر متغیرها کاهش آماری معنی‌دار داشت (P<0.001).
نتیجه‏ گیری: با اجرای برنامه­ های آموزشی ترس از سقوط در سالمندان کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به بهبود کارآمدی و کیفیت زندگی آنها شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، سالمندان، مداخله آموزشی، ترس، سقوط
متن کامل [PDF 425 kb]   (343 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پیشگیری از آسیب ها
دریافت: 1398/11/4 | پذیرش: 1399/1/18