Submitted: 14 Jul 2017
Accepted: 11 Sep 2017
ePublished: 30 Sep 2017
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1396؛4(2): 11-17.
doi: 10.21859/jech.4.2.11
  Abstract View: 1032
  PDF Download: 297

سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان

1، 2، 1، 3* ORCID logo، 2، 4

1
2
3
4
*Corresponding Author: Email: Barati@umsha.ac.ir

Abstract

سابقه و هدف: سواد سلامت در افراد تأثیر بالقوه‌ای بر پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آن‌ها دارد و به ‌همان نسبت موجب کاهش هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی می‌شود؛ از این ‌رو، با توجه به اهمیت سواد سلامت و نقش آن در سلامت افراد، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1395 روی 386 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان که با روش نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند، انجام گرفت. داده‌ها به‌ روش خودگزارش‌دهی و به‌وسیله پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA: Health Literacy for Iranian Adults) جمع‌آوری شدند و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و بهره‌گیری از آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون‌های Chi-Square، T مستقل و ANOVA تجزیه‌ و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: 50.5 درصد از دانشجویان سواد سلامت کافی داشتند و 3.9 درصد دارای سواد سلامت ناکافی بودند. همچنین، آن‌ها بیشترین اطلاعات مربوط به سواد سلامت خود را از طریق اینترنت کسب می‌کردند. براساس نتایج، بین متغیرهای سن، جنسیت، تأهل، دانشکده محل تحصیل و نوع منابع کسب اطلاعات دانشجویان با ابعاد سواد سلامت ارتباط معناداری به‌دست آمد (0.05>P). نتیجه‌گیری: با توجه به سطح سواد سلامت و متغیرهای جمعیت‌شناختی اثرگذار، لازم است مداخلات مؤثری به‌منظور توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقای سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین، لازم است روش‌های جدیدتری مانند آموزش تحت‌وب به‌منظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار دانشجویان قرار داده شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 1033

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 297

Your browser does not support the canvas element.