Abstract
اهداف: اقدامات درمانی برای رفع آلودگی به شپش سر، گاهی طولانی یا بینتیجه است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهآزمایشی که در سال 1398 در شهر قم انجام شد، 140 مادر دارای فرزند مقاوم به درمان شپش سر با نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفیسازی بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 70 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر دو بخش اطلاعات جمعیتشناختی و سنجش سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود. برای گروه مداخله سه جلسه آموزشی 75دقیقه ای طی یک ماه به شیوه سخنرانی و بحث گروهی اجرا شد. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و توسط آزمونهای مجذور کای و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: قبل از مداخله آموزشی اختلاف میانگین نمره دو گروه، فقط در سازه آگاهی معنیدار بود (P<0.05). بعد از مداخله، بین دو گروه اختلاف آماری معنیداری مشاهده شد و میانگین نمرات گروه مداخله در سازههای آگاهی، حساسیت درکشده، شدت درکشده، منافع درکشده و خودکارآمدی بعد از مداخله افزایش معنیدار یافت (P<0.05). همچنین 100% افراد در گروه مداخله موفق به درمان کامل شدند، ولی در گروه کنترل تنها 18.6% درمان موفقیتآمیز داشتند (0.001=p). نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان تاثیر مثبت دارد.