Submitted: 20 May 2022
Revision: 29 Aug 2022
Accepted: 03 Sep 2022
ePublished: 04 Dec 2022
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1401؛9(4): 228-234.
doi: 10.34172/jech.2022.A-10-1015-2

Scopus ID: 85147419849
  Abstract View: 839
  PDF Download: 391

بررسی عوامل مرتبط در مصرف استروئید های آنابولیک در ورزشکاران بدنساز شهر قم بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده

1,2,3 ORCID logo، 1,3، 4، 1,5، 1,5* ORCID logo

1
2
3
4
5
*Corresponding Author: Email: vesali.phd97@gmail.com

Abstract

زمینه و اهداف: استفاده از استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک (AAS) توسط ورزشکاران یک مشکل مهم بهداشتی است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با مصرف AAS در بدنسازان مرد با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) است. مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 429 بدنساز مرد انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه ای بود که با استفاده از اطلاعات دموگرافیک و همچنین اطلاعات مربوط به دانش و سازه های TPB که به صورت خود اظهاری تکمیل می شد. نتیجه: نتایج نشان می دهد که 188 نفر (2/48 درصد) از ورزشکاران سابقه استفاده از AAS را داشتند. با توجه به سازه های TPB ، بین قصد استفاده از AAS و ساختارهای نگرش ، هنجارهای ذهنی ، کنترل رفتاری درک شده (P <0.001) و همچنین بین قصد رفتاری و سابقه استفاده از استروئید آنابولیک توسط بدنسازان رابطه معنی داری وجود داشت (P <0.001). نتیجه: با توجه به اهمیت نگرش ها ، هنجارهای ذهنی ، کنترل رفتاری درک شده و اهداف ورزشکاران برای استفاده از AAS ، در نظر گرفتن این ساختارها می تواند برای توسعه هر برنامه پیشگیری مرتبط مفید باشد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 808

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 391

Your browser does not support the canvas element.