Abstract
اهداف: مشکلات دهان و دندان، به ویژه پوسیدگی دندان، از جمله مشکلات بهداشتی رایج در سراسر جهان است که به طور معمول در دوره نوجوانی آغاز می شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در بین دانش آموزان کلاس 10 تا 12 در شهر کاشان انجام شد. ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 180 دانش آموز پایه 10 تا 12 ساکن شهر کاشان، در سال های 1396 تا 1397 انجام گردید. دانش آموزان به طور تصادفی و با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای از مدارس انتخاب شدند. سپس، شرکت کنندگان در مطالعه، یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های t مستقل، رگرسیون لجستیک، آنالیزواریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته ها: 50.6 درصد از شرکت کنندگان حداقل یک بار در روز مسواک می زدند، 20 درصد یک بار در روز از نخ دندان استفاده می کردند و 8.3 درصد هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می کردند. طبق یافته ها، بین خودکارآمدی درک شده و رفتارهای بهداشت دهان و دندان همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (0.35=r ؛ 0.001>p). علاوه بر این، موانع درک شده با انجام رفتارهای بهداشت دهان و دندان رابطه منفی و معناداری داشت (0.30-=r ؛ 0.001>p). با این حال، بین حساسیت درک شده، شدت درک شده و منافع درک شده با رفتارهای بهداشت دهان و دندان همبستگی معنی داری مشاهده نشد (0.05<p). نتیجه گیری: مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای بهداشت دهان و دندان اثربخشی لازم را داشت. طراحی برنامه ها و مداخلات آموزشی مناسب بر اساس الگوها و نظریه های رفتاری جهت افزایش خودکارآمدی و رفع موانع رفتار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و بهبود سلامت دهان و دندان در دانش آموزان پیشنهاد می شود.