Submitted: 12 Mar 2020
Accepted: 20 Jun 2020
ePublished: 30 Dec 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(4): 247-255.
doi: 10.29252/jech.7.4.247

Scopus ID: 85101170868
  Abstract View: 758
  PDF Download: 212

تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر انجام رفتار ایمن در پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث کودکان در میان مادران دارای کودک زیر 5 سال

1، 2* ORCID logo، 2 ORCID logo، 3 ORCID logo

1
2
3
*Corresponding Author: Email: arabanm@ajums.ac.ir

Abstract

اهداف: ارتقای سلامت کودکان از مهم‌ترین شاخص‌های سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان، مستلزم رعایت نکات ایمنی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر انجام رفتار ایمن مادران در پیشگیری از آسیب‌های کودکان انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه­ تجربی با مشارکت 220 مادر دارای کودک زیر 5 سال در شهر شوش در سال 1398 انجام شد. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه آگاهی، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، رفتار و چک ­لیست ایمنی منزل قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل و مداخله به روش خودگزارش­ دهی جمع‌آوری شد. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی طی 3 جلسه به روش‌های سخنرانی بازخوردی، بحث گروهی، نمایش کلیپ و تصاویر انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 22 و آزمون‌های من­ویتنی، ویلکاکسون، t و کای‌اسکوئر انجام شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف‌معیار سنی مادران 5.20±28.50 سال بود. بین میانگین نمره‌های آگاهی، رفتار، ایمنی منزل و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی‌دار مشاهده شد (0.001>p) و در گروه کنترل بین میانگین نمرات حساسیت درک‌شده، موانع درک‌شده، رفتار و ایمنی منزل افزایش معنی‌دار مشاهده شد. البته اختلاف معنی‌داری در تفاوت امتیاز هر یک از متغیرها قبل و بعد از مداخله بین دو گروه، وجود داشت. نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی طراحی‌شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در بهبود باورها و افزایش رفتار ایمن در پیشگیری از حوادث کودکان موثر است.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 759

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 212

Your browser does not support the canvas element.