Abstract
اهداف: شپش سر یکی از شایعترین معضلات بهداشتی در کودکان و بهخصوص دختران است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیامرسان شبکه اجتماعی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانشآموزان دختر انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی در سال 1397 در شهر بجنورد انجام شد. تعداد 145 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای از بین 12 مدرسه انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله برنامه آموزشی بهمدت 2 هفته و هر هفته 3 روز با بارگذاری فیلمها و مطالب آموزشی در مورد پدیکلوزیس در پیامرسان شبکه اجتماعی اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی بود که در قبل از مداخله و بلافاصله و 3 ماه بعد از آموزش از سوی دانشآموزان تکمیل شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری دقیق فیشر، کایدو، منویتنی و آنالیز واریانس در نرمافزار SPSS 20 انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درکشده، منافع درکشده، موانع درکشده و خودکارآمدی در گروه مداخله، بلافاصله بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0.001>p). همچنین میانگین نمرات شدت درکشده، راهنما برای عمل و رفتار بلافاصله بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافته بود (0.05>p). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیامرسان شبکه اجتماعی در ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانشآموزان دختر موثر است.