Submitted: 17 Feb 2020
Accepted: 01 Jul 2020
ePublished: 30 Dec 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(4): 275-283.
doi: 10.29252/jech.7.4.275

Scopus ID: 85101171708
  Abstract View: 878
  PDF Download: 300

تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیام‌رسان شبکه اجتماعی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش‌آموزان دختر

1، 2* ORCID logo، 3 ORCID logo، 4، 5

1
2
3
4
5
*Corresponding Author: Email: peymann@mums.ac.ir

Abstract

اهداف: شپش سر یکی از شایع‌ترین معضلات بهداشتی در کودکان و به‌خصوص دختران است‌. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیام‌رسان شبکه اجتماعی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش‌آموزان دختر انجام شد‌. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1397 در شهر بجنورد انجام شد‌. تعداد 145 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای از بین 12 مدرسه انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند‌. برای گروه مداخله برنامه آموزشی به‌مدت 2 هفته و هر هفته 3 روز با بارگذاری فیلم‌ها و مطالب آموزشی در مورد پدیکلوزیس در پیام‌رسان شبکه اجتماعی اجرا شد‌. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی بود که در قبل از مداخله و بلافاصله و 3 ماه بعد از آموزش از سوی دانش‌آموزان تکمیل شد‌. تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری دقیق فیشر، کای‌دو، من‌ویتنی و آنالیز واریانس در نرم‌افزار SPSS 20 انجام شد‌. یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعه در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک‌شده، منافع درک‌شده، موانع درک‌شده و خودکارآمدی در گروه مداخله، بلافاصله بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0.001>p). همچنین میانگین نمرات شدت درک‌شده، راهنما برای عمل و رفتار بلافاصله بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری افزایش یافته بود‌ (0.05>p). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیام‌رسان شبکه اجتماعی در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش‌آموزان دختر موثر است‌.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 879

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 300

Your browser does not support the canvas element.