Submitted: 15 Mar 2020
Accepted: 10 Aug 2020
ePublished: 30 Mar 2021
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1400؛8(1): 3-9.
doi: 10.52547/jech.8.1.3

Scopus ID: 85112543845
  Abstract View: 859
  PDF Download: 367

تاثیر مداخله آموزشی بر مصرف میان وعده در دانش آموزان دختر ابتدایی: کاربرد مدل بزنف

1* ORCID logo، 2، 1

1
2
*Corresponding Author: Email: zahra.jalili@gmail.com

Abstract

اهداف: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری­ها غیر واگیر مانند دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا به عادات غذایی ناسالم و الگوهای شکل گرفته در دوران کودکی و نوجوانی مربوط می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مصرف میان وعده دردانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم صورت گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 200 نفر از دانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم شهرستان ساوه انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند(100نفر در هر گروه). ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل بزنف بود. در گروه مداخله 3جلسه آموزشی(50دقیقه ای) برای دانش آموزان، 1جلسه آموزشی(30 دقیقه ای) برای اولیا و 1جلسه آموزشی (30 دقیقه ای) برای مدیران, معلمان ومسئول بوفه مدرسه برگزارشد.پرسش نامه ها قبل و دو ماه بعد از مدخله اموزشی جمع اوری شده و توسط نرم افزار SPSS 24 و با استفاده از آزمون tزوجی، t مستقل و ازمون مجذور کای مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین دو گروه قبل از مداخله از نظر میانگین نمرات نگرش، عوامل قادرکننده ، هنجارهای ذهنی و قصد رفتاری و رفتار مصرف میان وعده سالم و ناسالم تفاوت آماری معناداری وجود نداشت(p>0/05)، در حالی که بعد از مداخله در تمام سازه های نگرش، عوامل قادر کننده، هنجارذهنی، قصد رفتاری و مصرف میان وعده سالم و ناسالم گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت(5 p< 0/0). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر افزایش مصرف میان وعده سالم وکاهش مصرف میان وعده ناسالم در دانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم اثربخش بوده است.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 860

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 367

Your browser does not support the canvas element.