Submitted: 25 Feb 2020
Accepted: 03 Apr 2020
ePublished: 30 Jun 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(2): 97-103.
doi: 10.29252/jech.7.2.97

Scopus ID: 85090901522
  Abstract View: 939
  PDF Download: 382

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A در بین دانش‌آموزان

1* ORCID logo، 1، 1، 1 ORCID logo

1
*Corresponding Author: Email: khani_1512@yahoo.com

Abstract

اهداف: با توجه به این که مصونیتی برای آنفلونزا وجود ندارد، اقدامات و پیشگیری‌های غیردارویی در کنترل، کاهش عوارض و موارد مرگ‌ومیر این بیماری بسیار موثر است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A در بین دانش‌آموزان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی در سال 1395 روی 140 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر فسا که به‌صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 70 نفر) تقسیم شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه مشتمل بر مشخصات دموگرافیک، آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بود. برنامه آموزشی طی 4 جلسه یک‌ساعته برای گروه آزمون برگزار شد. پرسش‌نامه‌ها قبل و یک ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی جمع‌آوری شده و توسط نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای، T ‌مستقل و T زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی در میانگین نمرات آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد (0.05p>)، ولی پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری داشت (0.001p<). نتیجه‌گیری: اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی یک استراتژی آموزشی موثر برای ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلونزای نوع A در بین دانش‌آموزان است.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 940

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 382

Your browser does not support the canvas element.