Submitted: 26 Jul 2017
Accepted: 19 Sep 2017
ePublished: 30 Sep 2017
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1396؛4(2): 55-63.
doi: 10.21859/jech.4.2.55
  Abstract View: 1058
  PDF Download: 335

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتار شیردهی زنان باردار شهر فسا

1، 2* ORCID logo، 3، 4، 5، 6

1
2
3
4
5
6
*Corresponding Author: Email: khani_1512@yahoo.com

Abstract

سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش عواملی چون نگرش و هنجارهای انتزاعی بر رفتار مادران و نیز میزان پایین تغذیه انحصاری با شیر مادر، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1396 بر روی 100 نفر از زنان باردار در سن بارداری 30 تا 34 هفته (50 نفر در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل) که به‌‌صورت تصادفی ساده از بین مراجعین مراکز بهداشتی- درمانی شهر فسا انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسش‌نامه مشتمل بر اطلاعات جمعیت‌شناختی، سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و چک‌لیست بررسی تغذیه با شیر مادر بود. مداخله آموزشی به‌صورت 3 جلسه آموزشی 55 تا 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون برگزار گردید و رفتار شیردهی مادران قبل از آموزش و 40 روز پس از زایمان در هر دو گروه ارزیابی شد. لازم به ذکر است که اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار 22 ‌SPSS و به‌کارگیری آزمون‌های کای اسکوئر، تی ‌مستقل و تی‌ زوجی تحلیل گردیدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنا‌داری بین دو گروه از نظر سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد (0.208=P)؛ اما پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون تمام سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده از جمله قصد و رفتار شیردهی بهبود یافته است (0.001=P). نتیجه‌گیری: براساس نتایج مشاهده شد که تغییر نگرش مادر نسبت به شیردهی با برنامه‌های آموزشی مناسب، حمایت شبکه‌های اجتماعی و وجود شرایط مناسب برای تغذیه با شیر مادر در جامعه از عوامل مؤثر در شیردهی موفق مادران در سه ماه اول پس از زایمان محسوب می‌شوند.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 1059

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 335

Your browser does not support the canvas element.