Submitted: 13 May 2020
Accepted: 25 Jul 2020
ePublished: 30 Dec 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(4): 293-302.
doi: 10.29252/jech.7.4.293

Scopus ID: 85101114420
  Abstract View: 1436
  PDF Download: 340

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتارهای سبک زندگی سالم دانش آموزان

1، 2، 3 ORCID logo، 2* ORCID logo

1
2
3
*Corresponding Author: Email: Asadpour2011@gmail.com

Abstract

اهداف: انجام رفتارهای سالم و داشتن یک سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان، مهم است. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان پسر مقطع اول متوسطه انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک کارآزمایی کنترل‌دار تصادفی است که روی 120 دانش‌آموز پسر متوسطه اول شهر رفسنجان انجام شد. اطلاعات در دو نوبت قبل و 3 ماه بعد از آموزش توسط پرسش‌نامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده جمع‌آوری شد. مداخله آموزشی طی 12 جلسه آموزشی برای گروه مداخله انجام گرفت. اطلاعات به‌دست‌آمده پس از جمع‌آوری، توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های آماری t زوجی، t مستقل و کای‌اسکوئر تحلیل شدند. یافته‌ها: بعد از مداخله، میانگین نمره آگاهی، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک‌شده و قصد رفتاری در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بالاتر و اختلاف معنی‌دار بود (0.001>p). همچنین میزان پرداختن به رفتارهای سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان گروه مداخله به‌طور معنی‌داری پس از انجام مداخله آموزشی افزایش یافت (0.001>p). نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده رفتارهای سبک زندگی سالم را در دانش‌آموزان گروه مداخله افزایش داد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 1437

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 340

Your browser does not support the canvas element.