Submitted: 08 Aug 2020
Accepted: 29 Jun 2021
ePublished: 30 Mar 2022
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1401؛9(1): 47-53.
doi: 10.34172/jech.2022.8

Scopus ID: 85130003015
  Abstract View: 756
  PDF Download: 457

تعیین عوامل مؤثر بر رفتار مراقبت از ستون فقرات در دانش‌آموزان، مدل‌یابی معادلات ساختاری

1,2 ORCID logo، 1* ORCID logo، 3

1
2
3
*Corresponding Author: Email: tavafian@modares.ac.ir

Abstract

مقدمه: کمردرد از جمله مشکلات سلامتی است که میزان آن در دانش‌آموزان رو به افزایش می‌باشد. هدف از این پژوهش تعیین عوامل شناختی مؤثر بر رفتار مراقبت از ستون فقرات، مبتنی‌بر نظریه شناختی-اجتماعی(SCT) ، در دانش‌آموزان بود. مدل مفهومی شامل: مهارت‌ها، دانش اصول مراقبت از ستون فقرات، خودکارآمدی و باورهای انتظار نتیجه به‌عنوان عوامل تأثیر‌گذار و رفتار مراقبت از ستون فقرات به‌عنوان پیامد بود. ابزار و روش‌ها: داده‌های 610 دانش‌آموز مدارس ابتدایی دولتی تهران، در بازه زمانی مهر‌ماه تا آبان‌ماه سال تحصیلی 98-1397 با استفاده از پرسش‌نامه ساختارمند، جمع‌آوری شد. براساس داده‌ها، مدل مفهومی با روش تحلیلی مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS، نسخه 24 و لیزرل نسخه 8.80 بررسی شد. یافته‌ها: مهارت‌ها (42/13t-value= ,73/0r=)، خودکارآمدی (51/15t-value= ,87/0r=) و باورهای انتظار پیامد (51/6=value t- ,61/0r=)، به‌عنوان عوامل شناختی کلیدی رفتار مراقبت از ستون فقرات تأیید شدند. به‌علاوه، شاخص‌های مختلف مانند شاخص برازش مقایسه‌ای ( CFI)، شاخص برازش هنجار یافته (NFI)، شاخص نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی ( χ2/df) و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) نیکویی برازش مدل را نشان دادند. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مشارکت‌کنندگانی که مهارت‌ها، خودکارآمدی و باورهای قوی‌تری دارند؛ به احتمال زیاد، رفتار صحیح مراقبت از ستون فقرات را از خود بروز خواهند داد. با‌توجه به‌ این مسئله، مداخلات مدرسه‌محور پیشگیری کننده از کمر‌درد، باید این عوامل شناختی را در‌نظر بگیرد و با استفاده از راهبردهای تغییر مناسب، آن‌ها را بهبود دهد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 757

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 457

Your browser does not support the canvas element.