Submitted: 01 Aug 2020
Accepted: 17 Dec 2020
ePublished: 30 Mar 2021
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1400؛8(1): 51-57.
doi: 10.52547/jech.8.1.51

Scopus ID: 85105652858
  Abstract View: 933
  PDF Download: 393

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر انجام ماموگرافی در زنان ایرانی: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی

1* ORCID logo، 2، 3، 4، 5

1
2
3
4
5
*Corresponding Author: Email: zahrakhazir@gmail.com

Abstract

اهداف: سرطان پستان در آسیا و از جمله ایران اولین علت مرگ از سرطان در بین زنان است. ماموگرافی در تشخیص زودهنگام سرطان پستان توانایی کشف نزدیک به 73 درصد موارد را دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر انجام ماموگرافی در بین زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد در سال1397 انجام شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل(هر گروه 70 نفر) قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه آگاهی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله طی 4 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه مداخله برگزار شد. هر دو گروه پرسش نامه ها را قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند. داده ها در نرم افزار spss23 و توسط آزمون های آماری کای دو، تی تست مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل انجام شد. یافته ها: بین دو گروه، قبل از مداخله، از نظر میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری و رفتار انجام ماموگرافی تفاوت آماری معناداری وجود نداشت(05/0p>)، بعد از مداخله آموزشی، میانگین(انحراف معیار) سازه های آگاهی)5.07 (10.97، نگرش) 4.20(82/39، هنجارهای انتزاعی(5.35 (26.54، کنترل رفتاری درک شده(4.56 40.23 ( و قصدرفتاری (2.78) 8.87بود. همچنین اختلاف میانگین (خطای معیار) سازه های فوق الذکر به ترتیب، 2.02(0.71)، 1.61(0.7), 2.30(0.91), 3.61(0.7) ، 1.56(0.37)بود و همه سازه های ذکر شده از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0p<). پس از مداخله، میزان و درصد انجام ماموگرافی در زنان گروه مداخله (3/44)31 نسبت به گروه کنترل(3/4)3 تفاوت معناداری وجود داشت(p<0.001) . نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء ماموگرافی را تأیید کرد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 934

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 393

Your browser does not support the canvas element.