Submitted: 18 Sep 2020
Accepted: 17 Dec 2020
ePublished: 30 Jun 2021
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1400؛8(2): 111-119.
doi: 10.52547/jech.8.2.111

Scopus ID: 85112723627
  Abstract View: 1083
  PDF Download: 880

تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر رفسنجان، ایران

1 ORCID logo، 2، 3، 4* ORCID logo

1
2
3
4
*Corresponding Author: Email: mnasirzadeh13@rums.ac.ir

Abstract

اهداف: یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های مزمن بی‌تحرکی است. لذا با توجه به اهمیت اصلاح رفتار فعالیت فیزیکی دختران نوجوان و به‌منظور تدوین راهبردهای آموزشی و مداخلاتی مناسب در این زمینه، مطالعه حاضر باهدف تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر فعالیت فیزیکی دختران نوجوان رفسنجان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در میان 246 دانش آموز دختر دوره متوسطه اول (124 = گروه مداخله و 122 = گروه کنترل) رفسنجان (جنوب ایران) انجام پذیرفت. پرسشنامه شامل ارزیابی فعالیت بدنی هفته گذشته و عوامل موثر بر فعالیت بدنی بر اساس سازه های نظریه شناختی اجتماعی بود. مداخلات آموزشی در چهار جلسه برای دانش آموزان و در دو جلسه برای والدین، ​​معلمان و مسئولان مدرسه برگزار گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16، آزمون من ویتنی، آزمون ویلکاکسون، تی تست و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین میانگین نمرات دو گروه از نظر عوامل محیطی (P=0.027)، دانش (P<0.001)، حمایت خانواده (P=0.001)، خودکارآمدی (P=0.001) و خود تنظیمی (P =0.008) تفاوت معنی داری وجود داشت. بعد از اجرای برنامه آموزشی، میزان فعالیت بدنی روزانه و هفتگی افزایش یافت (0.001=P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود که مطالعات مداخله ای بر اساس ساختارهای نظریه شناختی اجتماعی با تأکید بر نقش خانواده و همسالان به عنوان الگوهای رفتاری و حامیان اجتماعی انجام شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 1084

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 880

Your browser does not support the canvas element.