Abstract
هدف: توانمندسازی و ارتقا آگاهی زنان در زمینه سلامت جنسی یک ضرورت است. با توجه به ویژگیهای فرهنگی درکشور ما که موجب عدم بروز نیازهای دقیق زنان در امر زناشویی می شود، این مطالعه با هدف شناسایی و واکاوی نیازهای آموزشی سلامت جنسی زنان تازه ازدواج کرده و درک عمیق و استخراج نظرات آنان انجام گرفت. شرکت کنندگان و روش کار: این مطالعه کیفی با نمونهگیری به روش هدفمند در سال 1398در شهر قم با مشارکت22 نفر خانم متاهل به صورت مصاحبه عمیق فردی انجام شد. تمام مصاحبهها ضبط و تایپ گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی و نرم افزار MAXQDA.10مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نیازهای آموزشی در 4 طبقه، 12 زیر طبقه و 28 کد تبیین شد. استخراج کدهای مطالعه منجر به پدیدارشدن نیازهای آموزشی زنان متاهل در چهار طبقه اصلی شامل نیازهای روانشناختی، نیازهای فردی و خانوادگی– شناخت عوامل زناشویی و نیازهای اجتماعی و محیطی شد. هر طبقه اصلی نیز مشتمل برچند طبقه فرعی بود که با جملاتی از مشارکتکنندگان در پژوهش، توضیح داده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که خانم های متاهل نیازمند دریافت آگاهی و مهارتهای ویژه در ابعاد روانشناختی، فردی و خانوادگی، عوامل زناشویی، اجتماعی و محیطی می باشند که در برنامههای کنونی آموزش های پیش از ازدواج بسیاری از این نیازها خصوصا آموزش جنسی به صورت کامل تامین نمیگردد. بنابراین نتایج این بررسی میتواند به متولیان امر آموزش زوجین در برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر نیاز در دوره قبل و بعد از ازدواج و ارتقا کیفیت آموزش یاری دهد.