Abstract
اهداف: امروزه ضرورت آگاه سازی کودکان در سنین مختلف در مورد مسائل جنسی بیش از پیش احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مادران بر تربیت جنسی کودکان پیش دبستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش مداخلهای تجربی است که بر روی 144 مادر دارای کودک پیش دبستانی در شهر سنندج در سال 1399 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین 12 پیش دبستانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. مداخله با استفاده از ترکیبی از آموزش حضوری و از راه دور بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها در نسخه 23 نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های کای اسکوئر، آزمون دقیق فیشر و آزمون t، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون پیگیری LSD و آزمون کولموگروف اسمیرنوف تحلیل گردید. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمرات محاسبهشده برای سازههای آگاهی و حساسیت درکشده، موانع درکشده، راهنما برای عمل و خودکارآمدی درکشده در مادران گروه مداخله پس از آموزش بهطور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که 3 جلسه آموزشی با طراحی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در مادران در انجام تربیت جنسی کودکان مؤثر است.