Submitted: 18 Jul 2016
Accepted: 30 Sep 2016
ePublished: 30 Sep 2016
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1395؛3(2): 54-61.
doi: 10.21859/jech-03028
  Abstract View: 815
  PDF Download: 427

اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان

1، 2* ORCID logo، 1، 3 ORCID logo، 4

1
2
3
4
*Corresponding Author: Email: babak_moeini@yahoo.com

Abstract

سابقه و هدف: مصرف دخانیات در بین جوانان در سال‌های اخیر در حال افزایش می­باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 126 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی لرستان به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم ‌شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی و اطلاعات جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها بود. برنامه مداخله‌ای شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت زمان 1 ماه برای شرکت‌کنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد. دو گروه آزمون و کنترل سه ماه پس از مداخله مورد پیگیری قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-18 و با بکارگیری آزمون کای‌اسکوئر، تی‌مستقل، تی‌زوجی و مک نمار مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: اختلاف­ های معنی‌داری برای میانگین نمرات نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری بین گروه‌های آزمون و کنترل بعد از اجرای برنامه مداخله‌ای مشاهده گردید (0/05P<). همچنین یافته­ های مطالعه حاضر نشان داد که اختلاف معنی­ داری در خصوص مصرف سیگار و قلیان در بین دانشجویان گروه آزمون و کنترل بعد از اجرای مداخله آموزشی وجود دارد (0/05P<). نتیجه‌گیری: اجرای جلسات آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه­ ریزی شده موجب پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان می­ گردد
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 816

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 427

Your browser does not support the canvas element.