Abstract
سابقه و هدف: مصرف دخانیات در بین جوانان در سالهای اخیر در حال افزایش میباشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 126 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی لرستان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی و اطلاعات جمعیتشناختی آزمودنیها بود. برنامه مداخلهای شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت زمان 1 ماه برای شرکتکنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد. دو گروه آزمون و کنترل سه ماه پس از مداخله مورد پیگیری قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-18 و با بکارگیری آزمون کایاسکوئر، تیمستقل، تیزوجی و مک نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: اختلاف های معنیداری برای میانگین نمرات نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری بین گروههای آزمون و کنترل بعد از اجرای برنامه مداخلهای مشاهده گردید (0/05P<). همچنین یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اختلاف معنی داری در خصوص مصرف سیگار و قلیان در بین دانشجویان گروه آزمون و کنترل بعد از اجرای مداخله آموزشی وجود دارد (0/05P<). نتیجهگیری: اجرای جلسات آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان می گردد