Submitted: 27 Oct 2021
Accepted: 10 Jan 2022
ePublished: 30 Jun 2022
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1401؛9(2): 111-117.
doi: 10.34172/jech.2022.17

Scopus ID: 85136635484
  Abstract View: 991
  PDF Download: 588

بر رسی وضعیت سلامت روان دانشجویان جدید الورود دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399

1 ORCID logo، 2، 3، 4، 4* ORCID logo

1
2
3
4
*Corresponding Author: Email: soheilapanahi58@gmail.com

Abstract

چکیده: مقدمه: از آن جا که سلامت روان دانشجویانیکی از پراهمیت ترین حیطه های سلامت روان و مشکلات روانشناختی دانشجویان است؛ تامین سلامت روان آنها در راستاییادگیری و افزایش آگاهی علمی اهمیت زیادیدارد. توجه به این مهم محقق را بر آن داشت تا مطالعه حاضر را به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 انجام دهد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سرشماری وارد مطالعه گردیدند. ابزار مطالعه پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی (GHQ) بودکه با توجه به وضعیت کشور به لحاظ درگیری با ویروس کرونا، در سامانه آموزشی قرار داده شد و آموزش لازم به صورت مجازی برای تکمیلآن به دانشجویان داده شد. پس از جمع آوری داده ها، از آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک به منظور تحلیل داده ها در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات بیانگر آن بودند که از 875 بیمار مورد بررسی170 دانشجو (19.4%) دارای اختلالات روانی بودند و بیشترینو کمترین اختلال در دانشجویان به ترتیب شامل خلق افسرده (5/93%) و حمله اضطرابی (22 درصد)بود. همچنین نتایج برازش مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که مقطع تحصیلی، سهمیه قبولی، وضعیت اقتصادی و شغل پدر شانس ابتلا به اختلالات روانی را افزایشمی دهد. نتیجه‌گیری: با توجه به اختلالات روانی دانشجویان خصوصا در حیطه های خلق افسرده و اضطراب، شایسته است مراکز مربوطه در ارزیابی های به دست آمده حتماً به سؤالات مربوط به اینحیطه ها توجه کرده و تمامی داشجویانی که دارای نمره بالای نقطه برش در اخلالات اینجنینی هستند را مورد معاینه و ارزیابی دقیق روانپزشکی قرار دهند. کلیدواژه‌ها: همدان، سلامت روان، دانشجویان جدیدالورود، پرسشنامه استاندارد سلامت روان
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 992

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 588

Your browser does not support the canvas element.