Abstract
سابقه و هدف: از روش آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی نسبتا جدید برای درمان بیماریها و اختلالها استفاده میشود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. در مجموع 40 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب کتل و افسردگی بک استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 19 نرمافزار SPSS و با روش کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب 4.22±46.63 و 5.83±37.61 بود، اما پس از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب به 3.81±35.09 و 3.64±25.78 تغییر یافت. همچنین نتایج نشان داد که روش آموزش نوروفیدبک به طور معنیداری باعث کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی گردید (0.001>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده نمایند.