Abstract
سابقه و هدف: کمردرد یکی از شایعترین علائم وابسته به بارداری است، لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش برنامه ورزشی بر تغییر رفتارهای پیشگیرانه کمردرد در زنان باردار انجام گردید. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیشآزمون -پسآزمون همراه با گروه کنترل بود که جامعه آماری آن 120 زن باردار مراجعهکننده به مراکز سلامت شهر کرج بودند که بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مشخصات جمعیتشناختی، مقیاس دیداری درد، پرسشنامه سنجش آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از کمردرد بود. دادهها با استفاده از نسخه 21 نرمافزار SPSS و آزمونهای تیزوجی، من ویتنی و آزمون توکی تحلیل گردید. یافتهها: بین میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از کمردرد دوران بارداری و همچنین شدت درد بر اثر کمردرد در سهماهه سوم و در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش اختلاف معنیداری مشاهده شد (0.001P<). همچنین اختلاف معنیداری در مؤلفههای ذکرشده در دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت (0.001P<). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی می تواند باعث بهبود آگاهی، نگرش و رفتار زنان باردار در رابطه با رفتار پیشگیرانه از کمردرد گردد.