Abstract
اهداف: سواد سلامت نقش محوری در تعیین نابرابریهای سلامتی در جامعه دارد. با توجه به نقش مهم دانشجویان در تدوین و اجرای سیاستها و برنامههای آینده کشور، این مطالعه با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شد. ابزار و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری، 380 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند که به روش نمونهگیری طبقهبندی و در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سنجش سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) بود. دادههای جمعآوریشده، با استفاده از نرمافزار SPSS 23 و آمارهای توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت 16.96±77.96 از 100 بود. 2.4% دانشجویان سواد سلامت ناکافی، 23.3% سواد سلامت نهچندان کافی، 46.4% سواد سلامت کافی و 18.9% سواد سلامت عالی داشتند. سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط معنیدار داشت (P<0.05). نتیجهگیری: سواد سلامت دانشجویان شرکتکننده در مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط دارد و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دانشجویان رشتههای علوم پایه از سواد سلامت بالاتری برخوردار هستند.