Submitted: 09 Nov 2014
Accepted: 30 Dec 2014
ePublished: 30 Dec 2014
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1393؛1(3): 20-27.
doi: 10.20286/jech-010351
  Abstract View: 835
  PDF Download: 287

مصرف منظم صبحانه و پیش‌بینی‌کننده‌های آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان

1، 2* ORCID logo، 3 ORCID logo

1
2
3
*Corresponding Author: Email: karimi.a@umsha.ac.ir

Abstract

سابقه و هدف: علیرغم فواید شناخته‌شده مصرف منظم صبحانه، میزان حذف این وعده غذایی بالا است. مطالعه حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر در مصرف صبحانه در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان و با استفاده از متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 423 دانشجوی دختر از دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان موردبررسی قرار گرفتند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای بود. تواتر مصرف صبحانه و متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی شامل آگاهی، امید و انتظار پیامد، یادگیری مشاهده‌ای، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با استفاده از یک پرسشنامه خود ایفا اندازه‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نسخه 16 نرم‌افزار SPSS و با به‌کارگیری آزمون‌های کای‌دو، آنالیز همبستگی و رگرسیون خطی انجام شد. یافته‌ها: 24 درصد از دانشجویان گزارش کردند که به‌صورت منظم صبحانه مصرف می‌کنند. میزان حذف صبحانه در میان دانشجویان 10 درصد و میانگین مصرف 4.2 بار در هفته بود. از بین سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی، خودکارآمدی (P<0.001) و حمایت اجتماعی (P<0.001) پیش‌بینی‌کننده معنی‌دار مصرف صبحانه در میان دانشجویان بودند. این دو متغیر درمجموع توانستند 64 درصد از تغییرات رفتار مصرف صبحانه را تبیین نماید. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که در طراحی مداخلات تغذیه‌ای در جهت افزایش مصرف صبحانه در دانشجویان دختر باید خودکارآمدی و حمایت اجتماعی را مورد هدف قرارداد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 836

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 287

Your browser does not support the canvas element.