Submitted: 22 Oct 2019
Accepted: 20 Jun 2020
ePublished: 30 Dec 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(4): 257-262.
doi: 10.29252/jech.7.4.257

Scopus ID: 85101096573
  Abstract View: 758
  PDF Download: 236

رابطه کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد

1* ORCID logo، 2

1
2
*Corresponding Author: Email: abedini.gilan@gmail.com

Abstract

اهداف: نوجوانان با توانمندسازی رفتارهای خود در زمینه‌های مختلف بر چالش‌ها و مشکلات اجتماعی غلبه می‌کنند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بود. ابزار و روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بودند و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 372 نفر تعیین ‌شد. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای است و ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های استاندارد خودتوانمندسازی اجتماعی، مهارت‌های فردی و کمبودهای اجتماعی بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌کمک نرم‌افزار SPSS 20 انجام گرفت. یافته‌ها: بین کمبودهای اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان ارتباط معکوس وجود دارد. این ارتباط با ابعاد مهارت شناختی، مهارت رفتاری و آمایه انگیزشی معنادار بود (0.05>p)، اما با بُعد کفایت هیجانی رابطه معنی‌داری وجود ندارد (0.05<p). علاوه‌بر این، بین مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد که بین ابعاد آن (مهارت ‌شناختی، مهارت رفتاری، کفایت هیجانی و آمایه انگیزشی) نیز به همین صورت بوده است (0.05>p). همچنین متغیرهای کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی دانش‌آموزان می‌تواند تغییرات متغیر توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند (0.175=R2). نتیجه‌گیری: کمبودهای اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان رابطه معکوس و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان رابطه مثبت داشته و می‌تواند آن را پیش‌بینی کند.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 759

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 236

Your browser does not support the canvas element.