Submitted: 17 Jul 2017
Accepted: 19 Sep 2017
ePublished: 30 Sep 2017
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1396؛4(2): 35-43.
doi: 10.21859/jech.4.2.35
  Abstract View: 664
  PDF Download: 177

اثربخشی آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی مادران و کنترل هیجانات دختران نوجوان آن‌ها

1، 2، 1، 3*

1
2
3
*Corresponding Author: Email: mahnaz.khatiban@gmail.com

Abstract

سابقه و هدف: نوجوانی و بلوغ مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، اجتماعی و روان‌شناختی در نوجوانان می‌شود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله روابط والد- فرزندی و کنترل عواطف نوجوانان تأثیر می‌گذارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی و کنترل هیجانات نوجوانان دختر انجام شد. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران دانش‌آموزان دختر پایه هفتم منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. بدین‌منظور 30 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بر حسب مناطق 20 گانه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. آموزش گروهی بهداشت بلوغ طی 12 جلسه هفتگی و در مدت یک ساعت و نیم انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل: پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه تعارض با والدین (Conflict to Parents) و مقیاس کنترل عواطف بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. شایان ذکر است که داده‌ها در نرم‌افزار 16 SPSS و با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمرات تعارض والد- فرزندی و تمامی خرده‌مقیاس‌های آن پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل وجود دارد (0.05>P). همچنین نمرات میانگین کنترل عواطف و کل خرده‌مقیاس‌های آن در دختران آن‌ها پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان داد (0.05>P). نتیجه‌گیری: داشتن دانش و آگاهی‌های لازم در مورد بلوغ برای مادران و دختران نوجوان آن‌ها مفید می‌باشد و مانع بروز تعارض بین والدین با فرزندان و نیز کنترل عواطف در نوجوانان دختر می‌شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 665

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 177

Your browser does not support the canvas element.