Abstract
اهداف: تغذیه ناسالم عامل 35% مرگ بهعلت سرطان است. اصلاح الگوهای غذایی از دوران بچگی و اوایل بزرگسالی و داشتن رفتارهای تغذیهای صحیح، موضوع مهمی برای پیشگیری از بیماریهاست. این پژوهش با هدف پیشبینی عوامل تعیینکننده رفتارهای تغذیهای دانشآموزان دختر دبیرستانی با استفاده از نظریه عمل منطقی توسعهیافته انجام شد. ابزار و روشها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 173 دانشآموز دختر دبیرستانی به روش نمونهگیری تصادفی ساده از دو مدرسه دخترانه دولتی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نظریه عمل منطقی توسعهیافته و رفتارهای تغذیهای گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزارهای SPSS 23 و AMOS 22 صورت گرفت. یافته ها: میزان تبیین واریانس قصد رفتاری برای سازه نگرش 28%، هنجارهای انتزاعی 15% و خودکارآمدی 49% بود و خودکارآمدی قویترین و هنجارهای انتزاعی ضعیفترین پیشبینیکننده قصد رفتاری بودند. همچنین 56% تغییرات قصد رفتاری و 24% تغییرات رفتار تغذیهای دانشآموزان توسط این مدل توسعهیافته قابل پیشبینی بود. شاخصهای برازش مدل نیز نشانگر مناسببودن مدل بودند. نتیجه گیری: نظریه عمل منطقی توسعهیافته با سازه خودکارآمدی نظریه مناسبی برای پیشبینی رفتارهای تغذیهای دانشآموزان دختر است.