Abstract
سابقه و هدف: پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیک استخوان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش از طریق شبکه مجازی تلگرام بر ارتقای خودکارآمدی زنان در پیشگیری از پوکی استخوان انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل تصادفیشده است که در سال 1396 در بین 60 نفر از زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی حاشیه شهر یزد انجام شد. این افراد به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه دوقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات مربوط به خودکارآمدی بود. بعد از تکمیل پرسشنامهها، بسته پیامهای آموزشی از طریق کانال تلگرام برای گروه مداخله ارسال شد، ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. یک ماه بعد، پرسشنامهها مجدداً تکمیل و دادهها در نرمافزار SPSS 18 و با استفاده از آزمونهای مجذور کای، T زوجی و T مستقل تحلیل شدند. یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (0.001>P). همچنین میانگین نمره خودکارآمدی بعد از آموزش در گروه مداخله افزایش و در گروه کنترل کاهش یافت (0.001>P). در گروه مداخله میانگین نمره سئوالات خودکارآمدی در خصوص توانایی مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D، قرارگیری 15 دقیقه در معرض نور خورشید (0.005=p) و پرهیز از نوشابه گازدار (0.001=p) بعد از آموزش نسبت به قبل، افزایش معنیدار داشت. نتیجهگیری: آموزش از طریق فضای مجازی تلگرام در خصوص پوکی استخوان میتواند در ارتقای خودکارآمدی زنان در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.