Submitted: 20 Sep 2014
Accepted: 16 Nov 2014
ePublished: 16 Nov 2014
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1393؛1(2): 1-9.
doi: 10.20286/jech-01021
  Abstract View: 833
  PDF Download: 267

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی برالگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

1 ORCID logo، 1 ORCID logo، 2، 3* ORCID logo

1
2
3
*Corresponding Author: Email: leiladoshmangir@yahoo.com

Abstract

مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان لزوم توجه به ارتقای کیفت زندگی آنها را افزایش داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید در ارتقای کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از سالمندان که به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده بودند، انجام شد. طراحی برنامه مداخله مطابق با مراحل الگوی پرسید صورت گرفت. قبل از اجرای مداخله پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی و پرسشنامه خود ساخته و استاندار مطابق با مراحل الگوی پرسید در هر دو گروه تکمیل شد و یک ماه بعد از مداخله هر دو گروه مجدداً پرسشنامه های مذکور را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 21 و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، کای دو و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل از مداخله آموزشی 13.23±67.77 بود که بعد از مداخله آموزشی به 12.25±82.87 افزایش یافت، بر این اساس اختلاف آماری معنی داری بین نمره کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی وجود داشت (0.031=P). یافته های حاصل از ابعاد مختلف کیفیت زندگی نیز نشان داد که اختلاف معناداری در ابعاد سلامت جسمی، روانی، محیطی و اجتماعی قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (0.05>P). نتیجه گیری: بکارگیری الگوی پرسید می تواند منجر به شناسایی عوامل تأثیر گذار بر کیفیت زندگی سالمندان و در نتیجه تدوین برنامه آموزشی مؤثر گردد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 834

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 267

Your browser does not support the canvas element.