Submitted: 11 Dec 2019
Accepted: 10 Aug 2020
ePublished: 30 Mar 2021
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1400؛8(1): 29-33.
doi: 10.52547/jech.8.1.29

Scopus ID: 85105661492
  Abstract View: 891
  PDF Download: 336

ارتباط اعتیاد اینترنتی با سبک های هویت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

1 ORCID logo، 2، 3، 4، 5، 6* ORCID logo

1
2
3
4
5
6
*Corresponding Author: Email: f_jahanpour@yahoo.com

Abstract

اهداف: اعتیاد به اینترنت استفاده مفرط از اینترنت(روزانه بیش از سه ساعت) می‌باشد. این پدیده یک آسیب روانی و اجتماعی با پیامدهای جدی است که بین دانشجویان رو به افزایش می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد اینترنتی با سبک‌های هویت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام پذیرفت. ابزار و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نمونه پژوهش شامل ۲۷۷ نفر از دانشجویان بودند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی ، پرسش‌نامه سبک­های هویت برزونسکی، پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ انجام شد. یافته‌ها: مقیاس اعتیاد اینترنتی یانگ نشان داد که 90.2 درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کاربر معمولی و 9.8 درصد معتاد به اینترنت می‌باشند. میانگین هویت اطلاعاتی6.65± 40.29 و هویت اجتنابی 6.21± 27.89 می‌باشد. همبستگی سبک هویت هنجاری (0.30-) و اطلاعاتی (0.26-) با اعتیاد اینترنتی در جهت منفی از لحاظ آماری معنی‌دار می‌باشد (0.001>p). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر وجود ارتباط میان سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری و اعتیاد اینترنتی را تائید می‌نماید. با توجه به نتایج این پژوهش لازم است برنامه‌هایی نظیر آموزش نحوه صحیح استفاده از اینترنت در دانشگاه‌ها و پر کردن اوقات فراغت دانشجویان تدوین شود. همچنین پیشنهاد می‌شود به دانشجویان برنامه‌های مدیریت زمان جهت جلوگیری از گسترش اعتیاد اینترنتی آموزش داده شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 892

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 336

Your browser does not support the canvas element.