Submitted: 04 Mar 2020
Accepted: 09 Aug 2020
ePublished: 30 Jun 2021
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1400؛8(2): 81-87.
doi: 10.52547/jech.8.2.81

Scopus ID: 85112543912
  Abstract View: 789
  PDF Download: 271

اثربخشی مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از صدمات ناشی از مواد محترقه: کاربرد الگوی فرآیند موازی توسعه یافته

1 ORCID logo، 2، 3* ORCID logo، 3، 3، 3، 3

1
2
3
*Corresponding Author: Email: shararehb79@gmail.com

Abstract

اهداف: چهارشنبه ­سوری یک از جشن­ های مهم ایران است که سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل استفاده از موادمنفجره دچار آسیب می­ شوند. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بخشی الگوی فرایند موازی توسعه ­یافته در پیشگیری از صدمات در دانش ­آموزان بود. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 240 دانش آموز پسر به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. مداخله شامل دو جلسه آموزشی و نمایش فیلم و ابزار مورد استفاده، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ محقق ساخت طراحی شده براساس ﺳـﺎزه­ﻫـﺎی الگوی فرایند موازی­ توسعه­ یافته بودکه روایی و پایایی آن تائید شده بود و قبل از مداخله و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه تکمیل­ شد. داده ﻫﺎ با آزﻣﻮن­ﻫﺎی آﻣﺎری تی و آﻧﺎﻟﯿﺰ رﮔﺮﺳﯿﻮن لجستیک ﻣﻮرد ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ . یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 1.05±15.82 سال بود. رفتار آتش بازی قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنی دار نداشت و 88% دانش آموزان در مراسم چهارشنبه سوری از مواد منفجره استفاده می کردند. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک قبل از مداخله نشان داد که تهدید درک شده، پیشگویی کننده عدم استفاده از مواد محترقه است است. نتایج نشان داد که اثر بخشی مداخله آموزشی باعث شد تا دانش آموزان گروه آزمون در مسیر کنترل خطر قرار بگیرند و استفاده از مواد محترقه بعد از مداخله در گروه آزمون بطور معنی دار کاهش یافت (0.001>p). نتیجه گیری: آموزش با محتوای حساس سازی و ترس همراه با کارآمدی، مداخله آموزشی مناسبی در کاهش حوادث چهارشنبه سوری در نوجوانان است.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 790

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 271

Your browser does not support the canvas element.