Abstract
سابقه و هدف: در دهه های اخیر مشارکت اجتماعی در چارچوب نهادمندسازی فعالیت های افراد بهصورت یکی از شاخص های توسعه ای مد نظر قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی زمینه های مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران بود. مشارکتکنندگان و روش ها: با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع، از روش پژوهش کیفی و استراتژی نظریه پردازی برخاسته از داده ها بهمنظور تعیین زمینه های مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی نشانهای موثر شناسایی شد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بود و پس از انجام 27 مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با صاحبنظران آگاه به موضوع پژوهش، اشباع نظری حاصل شده و مقوله های اصلی پس از تکمیل فرآیند کدگذاری استخراج شدند. یافتهها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 98 نشان اولیه و 32 نشان نهایی میتوانند زمینه های مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران را تعیین کنند. سپس در کدگذاری محوری، نشان های نهایی در 11 مفهوم و 5 مقوله طبقه بندی شدند. در نهایت مقوله های شناساییشده حاصل از کدگذاری انتخابی شامل عوامل انسانی، عوامل ساختاری، عوامل مدیریتی، پیچیدگی محیطی و عوامل اقتصادی تعیین شدند. نتیجهگیری: زمینه های مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران به ترتیب اولویت شامل پنج مقوله اصلی عوامل انسانی، عوامل ساختاری، عوامل مدیریتی، پیچیدگی محیطی و عوامل اقتصادی است.