Submitted: 19 Apr 2017
Accepted: 18 Jun 2017
ePublished: 30 Jun 2017
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1396؛4(1): 12-19.
doi: 10.21859/jech.4.1.12
  Abstract View: 740
  PDF Download: 176

تعیین‌کننده‌های شناختی اجتماعی قصد آموزش به بیمار توسط پرستاران

1 ORCID logo، 1 ORCID logo، 2، 1* ORCID logo

1
2
*Corresponding Author: Email: f_jalilian@yahoo.com

Abstract

سابقه و هدف: آموزش‌دادن به بیمار وظیفه‌ای مهم و یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به‌شمار می‌آید و نقش بسزایی در بهبود بیماران و ارتقای سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده قصد رفتار آموزش به بیمار در میان پرستاران با بهره‌گیری از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده صورت گرفت. مواد و روش‌‌ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در میان 300 نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و به‌صورت تصادفی ساده با احتمال متناسب با حجم از بیمارستان‌های آموزشی- درمانی انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و به‌صورت خودگزارش‌دهی جمع‌آوری گردید. گفتنی است این پرسشنامه شامل دو بخش: جمعیت‌شناختی و سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در‌خصوص قصد آموزش به بیمار بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده در نرم‌افزار SPSS 16 و با بهره‌گیری از آزمون‌های رگرسیون خطی، Chi-Square، آزمون T ، Anova و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته‌ها: در مطالعه حاضر، تعیین‌کننده‌های نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک‌شده درمجموع، 35 درصد از واریانس قصد رفتار آموزش به بیمار را در میان پرستاران پیش‌بینی کردند (0.35=R2). در این میان، نگرش پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری بود (0.287=ß). همچنین قصد رفتار، همبستگی معناداری با هنجارهای ذهنی (P<0.001، r=0.470)، کنترل رفتار درک‌شده (r=0.384 ،P<0.001) و نگرش (P<0.001، r=0.508) داشت. نتیجه‌گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، به‌نظر می‌رسد تعیین‌کننده نگرش درخصوص آموزش به بیمار، تأثیر بیشتری بر قصد رفتار آموزشی پرستاران به بیماران داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به انجام اقدامات بیشتر، به این تعیین‌کننده توجه بیشتری شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 741

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 176

Your browser does not support the canvas element.