Abstract
سابقه و هدف: کودکان 12-6 ساله به علت شیوع بالای پوسیدگی دندان، تکامل دندانهای دائمی و شکلگیری سبک زندگی، مهمترین گروه هدف برنامههای بهداشت دهان و دندان هستند و مدرسه آسانترین و بهصرفهترین روش دستیابی به این گروه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر مدرسه بر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان 12-6 ساله انجام شده است. مواد و روشها: جستجوی الکترونیکی در پایگاههای اطلاعاتیScopus, Proquest, Science Direct, Pub Med, Springer, Biomed Central, Google Scholar،Iran Medex و SID با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام و مداخلات آموزشی که جهت پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و ارتقاء رفتارهای بهداشتی مرتبط در بین دانش آموزان اجرا و بین ژانویه 2004 تا سپتامبر 2014 چاپ شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: 17 مطالعه انتخاب شده به دو دسته آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی و ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی تقسیم شدند. آن دسته از مداخلاتی که دارای ویژگیهای زیر بودند با موفقیت بیشتری در افزایش آگاهی، رفتارهای بهداشتی، کاهش پلاک و پوسیدگی دندان همراه بودند: استمرار مداخله، درگیر کردن والدین و کارکنان مدرسه در برنامه، کاربرد مدلهای تغییر رفتار، استفاده از ترکیب چندین روش آموزشی و بهکارگیری تجربه عملی و خدمات پیشگیرانه. نتیجهگیری: استمرار آموزشهای اجتماعمحور، استفاده از برنامههای آموزشی مدون و ترکیبی، پیگیری، استفاده از نظریهها و مدلهای تغییر رفتار و ارائه خدمات پیشگیرانه بهترین راه رسیدن به نتایج مورد انتظار است.