Abstract
اهداف: بررسی و شناخت عواملی که زمینه پذیرش استفاده از سیستمها و خدمات الکترونیک جدید بهداشت و درمان را فراهم میکنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل پذیرش خدمات الکترونیک سلامت توسط بیماران انجام شد. ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 98-1397 بین 357 نفر از بیماران بیمارستانهای شهر تهران انجام شد. نمونهها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات جمعیتشناختی و سازههای اصلی مدل شامل مخاطب، پردازش فکری و کانال را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها از نرمافزار آماری SPSS 22 و برای آزمون مدل مفهومی از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS 3.2.8 استفاده شد. یافتهها: تاثیر عوامل مربوط به گیرنده خدمات سلامت یا مخاطب (9.955=t)، عوامل مربوط به خدمت سلامت یا پردازش فکری (5.206=t) و همچنین عوامل مربوط به کانالهای خدمت سلامت (3.350=t) بر پذیرش خدمات سلامت الکترونیک معنیدار بود (P<0.05). لذا همه روابط بین متغیرهای مدل تایید شد. نتیجهگیری: مدل پذیرش خدمات الکترونیک سلامت ارایهشده، مورد تایید است و براساس آن میتوان عوامل موثر در تعیین پذیرش خدمات الکترونیک سلامت را پیشبینی نمود.