Abstract
اهداف: اﺳﺘﺮس، اﻓﺴﺮدگی و اﺿﻄﺮاب از شایعترین اﺧﺘﻼﻻت دوران نوجوانی هستند. با توجه به وجود اسنادی مبنی بر تاثیر معنویات بر سلامت روان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانشآموزی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه نیمهتجربی حاضر در سال 1398 روی 39 نفر از دانشآموزان دختر سفیر سلامت مدارس متوسطه اول شهر تهران شامل دو گروه آزمون (18 نفر) و کنترل (21 نفر) انجام شد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی (DASS 21) و پرسشنامه معنویت پارسین و دانینگ بودند. بعد از انجام پیشآزمون در دو گروه، مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت در گروه آزمون اجرا شد و 45 روز بعد از اتمام مداخله، پسآزمون در دو گروه صورت گرفت. اطلاعات استخراجشده با بهرهگیری از نرمافزار SPSS 20 و با استفاده از آزمونهای مجذور کای، T مستقل، T زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: برخلاف بهبود نسبی، بین میانگین نمرات معنویت، استرس، اضطراب و افسردگی در دو گروه بعد از مداخله تفاوت معنیداری مشاهده نشد (P>0.05)، اما میانگین نمره مولفه نیازهای معنوی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معنیدار داشت (0.043=p). نتیجهگیری: با وجود عدم تاثیر معنیدار مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر افزایش معنویت و کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی در سفیران سلامت دانشآموزی، ولی از آنجایی که تغییرات رخداده در گروه نوجوانان سالم (از نظر جسمی و روانی) مشاهده شده، قابل توجه است.