Submitted: 05 Nov 2019
Accepted: 26 Apr 2020
ePublished: 30 Sep 2020
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1399؛7(3): 177-186.
doi: 10.29252/jech.7.3.177

Scopus ID: 85091914797
  Abstract View: 902
  PDF Download: 347

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش‌آموزی

1، 2، 1* ORCID logo

1
2
*Corresponding Author: Email: Aminsh_f@modares.ac.ir

Abstract

اهداف: اﺳﺘﺮس، اﻓﺴﺮدگی و اﺿﻄﺮاب از شایع‌ترین اﺧﺘﻼﻻت دوران نوجوانی هستند. با توجه به وجود اسنادی مبنی بر تاثیر معنویات بر سلامت روان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش‌آموزی انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌تجربی حاضر در سال 1398 روی 39 نفر از دانش‌آموزان دختر سفیر سلامت مدارس متوسطه اول شهر تهران شامل دو گروه آزمون (18 نفر) و کنترل (21 نفر) انجام شد که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار‌های پژوهش، پرسش‌نامه‌ استرس، اضطراب و افسردگی (DASS 21) و پرسش‌نامه‌ معنویت پارسین و دانینگ بودند. بعد از انجام پیش‌آزمون در دو گروه، مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت در گروه آزمون اجرا شد و 45 روز بعد از اتمام مداخله، پس‌آزمون در دو گروه صورت گرفت. اطلاعات استخراج‌شده با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، T مستقل، T زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: برخلاف بهبود نسبی، بین میانگین نمرات معنویت، استرس، اضطراب و افسردگی در دو گروه بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (P>0.05)، اما میانگین نمره مولفه نیازهای معنوی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی‌دار داشت (0.043=p). نتیجه‌گیری: با وجود عدم تاثیر معنی‌دار مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر افزایش معنویت و کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی در سفیران سلامت دانش‌آموزی، ولی از آنجایی که تغییرات رخ‌داده در گروه نوجوانان سالم (از نظر جسمی و روانی) مشاهده شده، قابل توجه است.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 903

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 347

Your browser does not support the canvas element.