Abstract
سابقه و هدف: سوءتغذیه یکی از مهمترین معضلات بهداشتی دنیای امروز است که میلیونها کودک را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی بر رفتارهای تغذیهای دانشآموزان دختر 8 تا 10 ساله شهر چابهار انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشآموز دختر 8 تا 10 ساله شهر چابهار در سال 1393 تشکیل میدادند. بهمنظور انجام پژوهش، تعداد 65 نفر از دانش آموزان دختر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامههای آگاهی، نگرش و عملکرد بود که قبل از آموزش، بلافاصله و دو ماه بعد از آخرین مداخلهی آموزشی تکمیل گردید. مداخله آموزشی با استفاده از آموزش ترکیبی (سخنرانی، چندرسانهای) در 3 جلسه 30 دقیقهای انجام گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون اندازهگیریهای تکراری و کای دو با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS-16 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره آگاهی دانشآموزان قبل از آموزش با بلافاصله و دو ماه بعد اجرای برنامه مداخلهای تفاوت معنیداری وجود دارد (0.05>P). ولیکن بین میانگین نمرات نگرش و عملکرد قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0.05