Submitted: 03 Nov 2015
Accepted: 21 Dec 2015
ePublished: 30 Dec 2015
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1394؛2(3): 19-27.
doi: 10.20286/jech-02033
  Abstract View: 812
  PDF Download: 302

اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 14 شهر تهران

1، 2، 3، 2*

1
2
3
*Corresponding Author: Email: moradi20294@yahoo.com

Abstract

سابقه و هدف: بیماری ایدز، یکی از مشکلات بهداشتی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 14 شهر تهران انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 330 نفر از دانش آموزان دختر به صورت تصادفی چندمرحله ای از بین 18 مدرسه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دارای روایی و پایایی قابل قبول استفاده گردید. قبل از اجرای مداخله از دو گروه کنترل و مداخله پیش آزمون گرفته شد و اطلاعات لازم در باره آگاهی، نگرش و قصدرفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده ایدز برای طراحی و اجرای مداخله بدست آمد. سپس برنامه آموزشی اجرا و پس از 3 ماه پرسشنامه ها جهت سنجش تاثیر مداخله مجددا تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری -21SPSS و آزمون های آماری تی‌مستقل، تی‌زوجی، کای اسکوئر، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: پس از آموزش تغییرات معنی‌داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش و قصد رفتاری گروه مداخله مشاهده شد (0.001>P). سن با نگرش و قصد رفتاری با آگاهی و نگرش همبستگی مستقیم معنی‌داری داشت. آگاهی و نگرش قادر به پیش بینی 41 درصد تغییرات قصد رفتاری در دانش آموزان بودند. نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از روش همسان در مداخلات آموزشی می تواند در افزایش آگاهی و بهبود نگرش و قصد رفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز، موثر باشد.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 813

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 302

Your browser does not support the canvas element.