دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 51-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1395.134


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazir Z, Morowatisharifabad M A, Enjezab B, Vaezi A, Fallahzadeh H. Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on Mammography Performance in Iranian Women: a Randomized Controlled Trial Study. J Educ Community Health. 2021; 8 (1) :51-57
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1200-fa.html
خزیر زهرا، مروتی شریف آباد محمد علی، انجذاب بهناز، واعظی علی اکبر، فلاح زاده حسین. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر انجام ماموگرافی در زنان ایرانی: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 8 (1) :51-57

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1200-fa.html


1- دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، zahrakhazir@gmail.com
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی یزد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی در سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
5- گروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری های غیرواگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (507 مشاهده)
اهداف: سرطان پستان در آسیا و از جمله ایران اولین علت مرگ از سرطان در بین زنان است. ماموگرافی در تشخیص زودهنگام سرطان پستان توانایی کشف نزدیک به 73 درصد موارد را دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر انجام ماموگرافی در بین زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده انجام شد.
 مواد و روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد در سال1397 انجام شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل(هر گروه 70 نفر) قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه آگاهی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های  تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله طی 4 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه مداخله برگزار شد. هر دو گروه پرسش نامه ها را قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند. داده ها در نرم افزار  spss23 و توسط آزمون های آماری کای دو،  تی تست مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل انجام شد.
یافته ها: بین دو گروه، قبل از مداخله، از نظر میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری و رفتار انجام ماموگرافی تفاوت آماری معناداری وجود نداشت(05/0p>)، بعد از مداخله آموزشی، میانگین(انحراف معیار) سازه های آگاهی)5.07 (10.97، نگرش) 4.20(82/39، هنجارهای انتزاعی(5.35 (26.54، کنترل رفتاری درک شده(4.56 40.23 ( و قصدرفتاری (2.78) 8.87بود. همچنین اختلاف میانگین (خطای معیار) سازه های فوق الذکر به ترتیب، 2.02(0.71)، 1.61(0.7), 2.30(0.91), 3.61(0.7) ، 1.56(0.37)بود و همه سازه های ذکر شده از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0p<). پس از مداخله، میزان و درصد انجام ماموگرافی در زنان گروه مداخله (3/44)31 نسبت به گروه کنترل(3/4)3 تفاوت معناداری وجود داشت(p<0.001)
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء ماموگرافی را تأیید کرد.
متن کامل [PDF 474 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پیشگیری از سرطان ها
دریافت: 1399/5/11 | پذیرش: 1399/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb