دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 29-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei S, Azodi P, Fatahi T, Azodi F, Mahmoodi M, Jahanpour F. Relationship between Internet Addiction and Identity Styles in Bushehr University of Medical Sciences Students. J Educ Community Health. 2021; 8 (1) :29-33
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-473-fa.html
زارعی شکوفه، عضدی پرویز، فتاحی طیبه، عضدی فرزان، محمودی مرضیه، جهان پور فائزه. ارتباط اعتیاد اینترنتی با سبک های هویت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 8 (1) :29-33

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-473-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
2- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
3- گروه کتابداری پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
5- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
6- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. ، f_jahanpour@yahoo.com
چکیده:   (385 مشاهده)
اهداف: اعتیاد به اینترنت استفاده مفرط از اینترنت(روزانه بیش از سه ساعت) می‌باشد. این پدیده یک آسیب روانی و اجتماعی با پیامدهای جدی است که بین دانشجویان رو به افزایش می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد اینترنتی با سبک‌های هویت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام پذیرفت.
ابزار و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نمونه پژوهش شامل ۲۷۷ نفر از دانشجویان بودند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی ، پرسش‌نامه سبک­های هویت برزونسکی، پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ انجام شد.
یافته‌ها: مقیاس اعتیاد اینترنتی یانگ نشان داد که 90.2 درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کاربر معمولی و 9.8 درصد معتاد به اینترنت می‌باشند. میانگین هویت اطلاعاتی6.65± 40.29 و هویت اجتنابی 6.21± 27.89 می‌باشد. همبستگی سبک هویت هنجاری (0.30-) و اطلاعاتی (0.26-) با اعتیاد اینترنتی در جهت منفی از لحاظ آماری معنی‌دار می‌باشد (0.001>p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر وجود ارتباط میان سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری و اعتیاد اینترنتی را تائید می‌نماید. با توجه به نتایج این پژوهش لازم است برنامه‌هایی نظیر آموزش نحوه صحیح استفاده از اینترنت در دانشگاه‌ها و پر کردن اوقات فراغت دانشجویان تدوین شود. همچنین پیشنهاد می‌شود به دانشجویان برنامه‌های مدیریت زمان جهت جلوگیری از گسترش اعتیاد اینترنتی آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 407 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb