Submitted: 12 Oct 2014
Accepted: 26 Dec 2014
ePublished: 30 Dec 2014
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)

. 1393؛1(3): 38-46.
doi: 10.20286/jech-010345
  Abstract View: 668
  PDF Download: 378

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت ‌های ارتباطی دانش ‌آموزان دبیرستانی شهر همدان بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی

1، 2* ORCID logo، 2 ORCID logo، 3، 4 ORCID logo، 1

1
2
3
4
*Corresponding Author: Email: Babak_moeini@umsha.ac.ir

Abstract

سابقه و هدف: اهمیت توجه به هوش هیجانی در نوجوانان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و باید مهارت‏ های گوناگون در آنان تقویت گردد؛ ازجمله این مهارت‏ ها برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد می‏ باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‏ های ارتباطی دانش‏ آموزان مقطع دبیرستان شهر همدان بر اساس تئوری حمایت اجتماعی انجام شد. مواد و روش ‏ها: این مطالعه توصیفی، تحلیلی در سال 1393 بر روی 497 نفر از دانش ‏آموزان دبیرستانی شهر همدان انجام گرفت. آزمودنی ‏ها به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب‌شده و پرسشنامه‏ مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی را تکمیل کردند. داده‏ های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار SPSS-18 و با آزمون‏ های ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آزمون تی‌مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته ‏ها: بر پایه نتایج بین هوش هیجانی و مهارت‏ های ارتباطی دانش ‏آموزان مورد بررسی ارتباط معنی‏ داری وجود داشت (P<0.05). سطح مهارت‏ های ارتباطی دانش‏ آموزانی که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند در حد متوسط بوده و پژوهش حاضر برتری کلی سطح نمرات مهارت‏ های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی(به‌جز حمایت ارزیابی) در گروه دختران نسبت به پسران را نشان داد، همچنین بین هوش هیجانی و مهارت‏ های ارتباطی با سازه های حمایت اجتماعی ارتباط معنی‏ داری وجود داشت (P<0.05). نتیجه‏ گیری: طبق یافته‏ ها جهت افزایش هوش هیجانی و ارتقاء مهارت‏ های ارتباطی نیاز به انجام مداخلات آموزشی، تهیه و تدوین بسته‏ های آموزشی جهت دانش ‏آموزان، والدین آنها و مربیان مدارس احساس می‏ شود.
First Name
Last Name
Email Address
Comments
Security code


Abstract View: 669

Your browser does not support the canvas element.


PDF Download: 378

Your browser does not support the canvas element.