Abstract
سابقه و هدف: اهمیت توجه به هوش هیجانی در نوجوانان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و باید مهارت های گوناگون در آنان تقویت گردد؛ ازجمله این مهارت ها برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد می باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر همدان بر اساس تئوری حمایت اجتماعی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی، تحلیلی در سال 1393 بر روی 497 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان انجام گرفت. آزمودنی ها به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخابشده و پرسشنامه مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی را تکمیل کردند. داده های جمعآوریشده با نرمافزار SPSS-18 و با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آزمون تیمستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیهوتحلیل گردید. یافته ها: بر پایه نتایج بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان مورد بررسی ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05). سطح مهارت های ارتباطی دانش آموزانی که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند در حد متوسط بوده و پژوهش حاضر برتری کلی سطح نمرات مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی و حمایت اجتماعی(بهجز حمایت ارزیابی) در گروه دختران نسبت به پسران را نشان داد، همچنین بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با سازه های حمایت اجتماعی ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05). نتیجه گیری: طبق یافته ها جهت افزایش هوش هیجانی و ارتقاء مهارت های ارتباطی نیاز به انجام مداخلات آموزشی، تهیه و تدوین بسته های آموزشی جهت دانش آموزان، والدین آنها و مربیان مدارس احساس می شود.