Abstract
سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان مؤثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد. مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی در میان 120 نفر در قالب دو گروه 60 نفری آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنیها به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتملبر آگاهی، رفتار و تمامی سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی نیز 4 جلسه سخنرانی 60-45 دقیقهای را شامل میشد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزارSPSS 16 و آزمونهای Smirnov -Kolmogrov، Wilcoxon،T مستقل، T زوجی، Chi-Square و Mann–Whitney مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: پیش از مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینهای، آگاهی، رفتارهای پیشگیریکننده و تمامی اجزای الگو وجود نداشت (0.05P). نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سندرم پیش از قاعدگی مؤثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران بهعنوان مادران آینده و کمهزینهبودن فعالیتهای آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیتها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم اینگونه برنامهها ضروری بهنظر میرسد.