دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 65-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadashi Tonkaboni N, Peyman N, Khandehroo M. Application of Health Theories and Models of Health Education and Promotion in Nutritional Interventions for Pregnant Women in Iran: A Systematic Review. J Educ Community Health. 2021; 8 (1) :65-71
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1023-fa.html
داداشی تنکابنی نیلوفر، پیمان نوشین، خنده رو منصوره. کاربرد نظریه ها و الگوهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مداخلات تغذیه ای زنان باردار در ایران: یک مرور نظام مند. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 8 (1) :65-71

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1023-fa.html


1- "گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت" دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، peyman@mums.ac.ir
چکیده:   (314 مشاهده)
 اهداف: بارداری دوران مهمی از زندگی یک زن است و رشد جنین و سلامتی او بستگی به سلامت و تغذیه خوب مادر دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده مبتنی بر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مداخلات تغذیه ای بر روی زنان باردار در ایران، به شیوه نظام مند انجام شده است.
اطلاعات و روش ها: به منظور دستیابی به مقالات فارسی داخل کشور و مقالات ایرانی چاپ شده در خارج از کشور، بانک های داخلی مرتبط(magiran،، SID،IranDoc)، خارجی( Web of Science، Scopus،Proquest ، PubMed، Medlibe) و همچنین موتور جستجوگر Google Scholar بدون محدودیت زمانی بر اساس بیانیه PRISMA جستجو انجام گردید. برای جلوگیری از سوگیری در مطالعه، جستجو، انتخاب مقالات، ارزیابی کیفی مقالات و استخراج داده ها توسط دو نفر از محققان  به صورت کاملا مستقل از هم انجام شد. هر گونه اختلاف نظر بین  محقق، توسط نفر سوم مورد بررسی قرار گرفت. و در نهایت 8 مقاله دارای معیار ورود به مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: از 8 مطالعه بررسی شده، 4 مطالعه مبتنی بر مدل مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، 2 مطالعه مبتنی بر نظریه ی شناختی اجتماعی، 1 مطالعه مبتنی بر مدل بزنف و 1 مطالعه مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر انجام شده بود. مدل اعتقاد بهداشتی بیشترین کاربرد و کارایی را در بهبود متغیرهای مورد مطالعه به خود اختصاص داد. پیامد مداخلات طیف گسترده ای از بهبود در وضعیت سازه ها و ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار را شامل می شد.
نتیجه گیری: برنامه مداخلات مبتنی بر مدل ها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نقش بسیار مهمی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار از خود نشان می دهند. از این رو، توجه به سایر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت می تواند مفید باشد.
متن کامل [PDF 442 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: رفتارهاي تغذيه اي
دریافت: 1399/1/29 | پذیرش: 1399/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb