دوره 8، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MEDSAB.REC.1398.021


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimanpour hossein abadi S, Mehri A, Rastaghi S, Hashemian M, Joveini H, Rakhshani M H et al . Effectiveness of Educational Intervention based on Protection Motivation Theory to Promotion of Preventive Behaviors from Brucellosis among Ranchers of Farmer. J Educ Community Health. 2021; 8 (1) :11-19
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-911-fa.html
سلیمانپورحسین ابادی سمیه، مهری علی، رستگار صدیقه، هاشمیان معصومه، جوینی حمید، رخشانی محمد حسن و همکاران.. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 8 (1) :11-19

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-911-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، shahrabadi.reza@yahoo.com
چکیده:   (457 مشاهده)
اهداف: تب مالت ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷت عمومی درکشورهای در حال توسعه ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻰکه در تماس نزدیک با حیوانات هستند، می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز انجام شد.
مواد و روش ­ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 110 نفر از دامداران کشاورز (در دو گروه مداخله و کنترل) به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته متشکل از دو بخش، که سوالات بخش اول شامل سوالات دموگرافیک و سوالات بخش دوم، مربوط به آگاهی از کلیات بیماری و سوالات سازه های تئوری انگیزش محافظت بودند. پرسشنامه ها در سه مرحله قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. داده ‌های به دست آمده در نرم افزار  SPSS16 با استفاده از آزمون ‌های آماری توصیفی و آزمون ‌های آماری تحلیلی (من ویتنی، شاپیرو ویلک، کروسکال والیس، رگرسیون، آزمون دقیق فیشر  و کای اسکوئر) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفتند.
یافته­ ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی و تمامی سازه های تئوری انگیزش محافظت در گروه مداخله در فواصل مختلف زمانی نسبت به گروه کنترل در مجموع افزایش معناداری داشته اند (0.05>P). همچنین سازه های تئوری انگیزش محافظت، 66% از واریانس رفتارهای پیشگیری کننده را پیش بینی نمودند و از این بین خودکارآمدی و انگیزش مرتبط با رفتار قویترین پیش بینی کننده ها بودند.
نتیجه ­گیری: این مطالعه اثر بخشی مداخله آموزشی بر اساس تئوری انگیزش محافظت در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت را تایید میکند. می توان از تئوری انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی جهت طراحی مداخلات آموزشی به منظور پیشگیری بیماری تب مالت در گروه های پرخطر استفاده نمود.
متن کامل [PDF 577 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت
دریافت: 1398/11/7 | پذیرش: 1399/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb